Inget mer Omega 3

Janne Josefsson har återigen dragit fram nya grejer att förfasas över. Vi vet ju alla att det råder Omega 3-hysteri och jag har nog själv käkat pillren när jag var gravid har jag för mig. Men aldrig mer. Om man inte gör om hela businessen. Nu så är det ett norskt företag som köper in fiskolja från Marocko som ockuperat Västsahara. Det är utanför Västsahara som man fångar fisken, i deras vatten. I Västsahara så är människorna rejält fattiga och skulle behöva få äta hela fisken som tydligen var riktigt bra matfisk (istället för att bara pressa ur oljan)eller i alla fall livnära sitt eget folk med stålarna som detta "havets guld" kan ge dem. Istället för att "vi" kör slut på deras tillgångar och föder oss redan hyfsat välmående pösmunkar här med fiskolja. Äh, köp ej mer. För att fatta detta bättre så kolla på Uppdrag granskning om Omega 3-industrin.
Allt är så överjävligt här i världen är som vanligt kontentan. Jag vill att vuxna och barn i Västsahara ska få i sig käk och ha ett lika värdigt liv som vi lever här. Så jag klarar mig i alla fall utan dessa tabletter. Och det gör ni andra också. Var inte fåfänga, egoistiska och pantade i huvudet. Jag ber er Omegajunkies där ute...dags för rehab.

Kommentarer
Postat av: gabbi

Jag har hört att den mesta av fisken som säljs nu i Europa är fiskad utanför Nordafrikas kust, vilket innebär att det inte finns tillräckligt med fisk till människorna där. Detta innebär i sin tur att Nordafrikanerna börjar äta småvilt, som apor tex. Flera djurarter är nu utrotningshotade pga detta. Så ett hett tips är att sluta äta fisk helt och hållet.

2010-03-11 @ 17:17:37
Postat av: Anonym

Ja, här kör vi i princip ingen fisk. Ibland någon stackars norsk lax i ugnen. Men någon gång blir man väl helvegetarian.

2010-03-11 @ 20:19:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0