Veckans tips

När jag får tag i en Allers eller Året Runt så brukar jag dels läsa "Veckans kriminalfall" dels så brukar jag checka sidan med tips från husmödrarna (ibland även husfäderna). Det känns som att man lär känna endel av mänskligheten då och det kan vara nyttigt. Ofta är man chockerad men ibland blir man riktigt sugen på att pröva något av dem och se om de funkar.
Jag har sparat några av dem jag stött på och satt upp dem med tejp på toaletten för att man verkligen ska kunna sitta och ta sig tid att läsa dem om och om igen, dag efter dag...till slut kanske man inser att det är genier som ligger bakom tipsen.
Endel försöker återuppfinna ett gammalt tips, alltså ta kredden från den riktiga innovatören. T ex så har jag ett urklipp som handlar om att man kan vända smörgåsarna mot varandra i lunchboxen så kletar det mindre. Något i den stilen...men det är ju old news. Det där kan vi redan sedan länge. Det är samma med undermedlet ättika. Det ska användas i tid och otid mot fläckar, dålig lukt, ohyra och...vi kan den skolan. Det stod vår mormors mor och förespråkade över staketet till grannen för hundra år sedan. Hon vänder sig i graven om ni tar åt er äran för det nu. Det var hela hennes värld. Kanske.
Några av tipsen är bara alldeles för stora projekt för en alltför liten skitsak. En jag har handlar om att man kan fluffa till en platt kudde genom att sprätta upp sömmen, sticka in en cykelpump och "pumpa upp" den lite för att sedan sy igen kudden igen. Ingen som lever i denna tidsålder man väl prioritera att ge sin kraft till en så bökig grej som man kan lösa på ett mycket mindre ansträngade sätt. Oh dear...
Jag måste också nämna en tredje typ av husmorstips. Ni får själva tänka ut en passande benämning, utifrån hur knasiga ni själva är, på dem när ni läser mitt exempel. "När jag våttorkar taken inomhus så brukar skurvattnet droppa ner i ögonen. Jag löser detta problem genom att alltid ha på mig slalomglasögon när jag torkar mina tak hemma". Shit...varmt immigt galet jobbigt freakat...härligt.

Jag tänkte egentligen bara ge ett litet tips men kom in i en så lång fundering. Nåväl, jag är på gränsen till att bli förkyld. Det kliar i halsen och jag är frusen och resten av känslan kan ni räkna ut. Tyvärr har jag inte Esberitox hemma. Ja, det var liksom tipset. Esberitox när man är på väg att bli förkyld är guld. Nu har jag inte haft det hemma på länge utan istället kapitulerat inför förkylningen, lagt mig platt och låtit skiten ta mig. Men jag ska se till att skaffa hem detta undermedel. Alla snackar om Kan Jang jämt men nä..Esberitox is the shit. Det är också viktigt att överdosera. På förpackningen står det att man ska ta typ 3x3 tabletter spridda över ett dygn men jag kör alltid alla nio på en gång. Och det är inte för att leka rock´n´roll utan för att jag så gärna vill sätta stopp för förkylningssymptomen. Och det gör man. Man ska låta dem smälta under tungan. Helst gå och lägga sig och somna så. På morgonen mår man mycket bättre. Perfekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0